Nu de klimaatmarsen op hun hoogtepunt zijn en door de ambitie steeds milieubewuster op te treden, vroeg Dégage zich af hoe het juist zit met dat elektrisch rijden. Is het echt even gemakkelijk als rijden met een verbrandingsmotor? Wat zijn de voordelen en de nadelen? We vroegen het aan Joeri (Elektron in Sint-Amandsberg), Paul (qLeaf in Vinderhoute) en Ulrich (Elektro-Smart in Gent), Dégage-eigenaars van elektrische wagens.
Red.: Dit interview vond plaats in 2019. Ondertussen kocht Ulrich een Renault Zoë en groeide ons elektrisch aanbod uit tot een 20-tal wagens.
Hoe zijn jullie tot de keuze gekomen om een elektrische wagen te kopen?
Paul: “Wij zijn in 2010 of 2011 gestart met Dégage in onze co-housing [in Vinderhoute, nvdr]. We hebben dan een Nissan Leaf gekregen via een onderzoek van de UGent over elektrische auto’s, omdat zij ons ideale proefkonijnen vonden daarvoor. Daarna, toen ik zelf een wagen moest kopen, wilde ik ook een elektrische. Eens dat je elektrisch begint te rijden is er no way back.”
Joeri: “Wij hebben na onze tweede auto lang getwijfeld of we nog een nieuwe wilden kopen. Ik en mijn vrouw hebben uiteindelijk een compromis gesloten: we zouden een nieuwe auto kopen als hij niet meer op benzine of diesel zou rijden. We hebben dan voor de Renault Zoë gekozen, vooral om mensen binnen Dégage te kunnen laten proeven van het elektrisch rijden. Een extra duwtje in de rug was natuurlijk ook de Gentse premie voor een elektrische wagen, die boven op de Vlaamse premie kwam. Die houdt in dat als je een elektrische wagen koopt binnen een autodeelsysteem, je een extra subsidie krijgt voor de aankoop. Dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven.”
Ulrich: “Mijn eerste elektrische auto heb ik in 1996 gekocht, dus ik ben eigenlijk een echte pionier in het elektrisch rijden. Mijn Smart heb ik al zes jaar en ik ben met die auto in Dégage ingestapt.”
Wat zijn voor jullie de voordelen van elektrisch rijden?
Ulrich: “De wagens zijn sportief, ze kunnen goed versnellen en ze hebben meer rendement dan een gewone motor. Daarnaast produceert hij bijna geen warmte. In een elektrische auto kan je de verwarming bijvoorbeeld meteen aanzetten, terwijl je bij een auto op fossiele brandstof de motor eerst moet laten opwarmen. Een elektrische motor geeft ook rust, je hoort enkel de banden op straat. Nu hebben ze tot 30 km/u ook een zoemend geluid in de auto gezet, zodat mensen de auto horen aankomen.”
Joeri: “Het zijn auto’s die je gemakkelijk kan gebruiken voor alle verplaatsingen binnen België. Dat horen wij ook van de gebruikers, dus die zijn allemaal heel tevreden.”
“Het grootste voordeel is dat je bijdraagt aan een betere luchtkwaliteit.”
JOERI – EIGENAAR ELEKTRON
Wordt jullie auto vaak ontleend?
Paul: “Onze auto wordt voornamelijk ontleend door inwoners van de co-housing. In een co-housing worden de wagens zeer intens gebruikt, veel inwoners hebben hun tweede wagen weggedaan. Als er daar ook externen bijkomen wordt het vaak krap.”
Ulrich: “Onze Smart wordt vaak ontleend. 50% van de kilometers wordt gedaan door ontleners, tot nu toe door 22 verschillende ontleners [sinds oktober, nvdr].”
Joeri: “Er zijn meer en meer mensen die de auto willen ontlenen. Aanvankelijk vreesden we dat mensen de auto enkel voor korte afstanden gingen willen, uit angst voor het bereik van de batterij. We hebben momenteel een vaste groep mensen die de auto vaak ontlenen en daar ook zeker 100-150 km per dag mee rijden, onder andere voor hun werk.”
Hoe groot is het bereik van een elektrische auto? Geraak je echt overal?
Joeri: “Quasi alle plaatsen in België zijn heel goed te doen met een Renault Zoë (en die heeft al niet het grootste bereik van batterij). Enkel in de winter loopt het bereik soms terug tot een 200 km.”
Paul: “Een Zoë haalt zonder probleem 300 km in afstand, en dat is echt genoeg. De grootste ongerustheid rond het bereik van de elektrische auto is intussen weg, denk ik. Je kan ook meer en meer opladen overal of je kan gewoon een stopcontact gebruiken.”
“De angst is niet meer nodig, dus waar wachten jullie op? (lacht)”
PAUL – EIGENAAR QLEAF
Ulrich: “Mijn eerste auto in 1996 had maar 80 km in bereik. Mijn Smart kan nu ongeveer 150 km, dat is niet voldoende om naar Duitsland te rijden. Daarom kopen we in juni een Renault Zoë die onze Smart zal vervangen. De nieuwe auto steken we dan ook meteen in Dégage.”
Moeten jullie vaak een uitleg geven aan ontleners over de auto?
Joeri: “Het is een vrij simpele auto: hij rijdt automatisch, dus je hoeft ook niet veel te doen. Vooral het principe van het laden is iets dat we op voorhand moeten vertellen, maar éénmaal je dat kent is het vrij simpel.”
Hoe zit dat met het laden? Is er voldoende infrastructuur om de auto op te laden?
Paul: “In de co-housing is het prima voor ons, maar als je naar Frankrijk of de Ardennen wil, moet je al wat meer je reis gaan plannen. Ik heb verschillende laadkaarten aangevraagd, dat kost (bijna) niks en dan kan ik van verschillende systemen gebruik maken. In de stad is dat natuurlijk een grotere uitdaging. Als je geen oprit hebt, moet je een laadpaal aanvragen.”
Ulrich: “Hier bij de Carrefour, aan het station [de dichtstbijzijnde laadpaal, nvdr], is er één laadpaal met twee stopcontacten, één gereserveerd voor een autodeelsysteem en één voor een particuliere elektrische wagen, maar vaak zijn beide plaatsen bezet door hetzelfde autodeelsysteem. Dat is heel vervelend. Ik hoop binnenkort een parkeerplaats te krijgen voor mijn deur, zodat ik af en toe kan laden via mijn zonnepanelen.”
“De stad doet veel voor elektrisch rijden, enkel op vlak van laadpalen gaat het langzaam.”
ULRICH – EIGENAAR ELEKTRO-SMART
Waarom zouden Dégage-leden jullie auto moeten ontlenen?
Ulrich: “Dat hij geen fijn stof uitstoot is voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen echt belangrijk. Ook autodelen speelt daar een belangrijke rol in. Door in Dégage te stappen, betekent dat 1800 mensen zonder auto toch mobiel zijn. Dat betekent minder parkeerplaatsen en minder vervuiling. Elektrisch rijden en autodelen is dus een ideale combinatie.”
Esther De Reys